—(••÷ ¢𝕃σ𝓽𝕙 Ⓓє𝔰𝓘Ꮆ𝓃 ÷••)—
در این بخش زیباترین طرح هاي نقاشی سیاه قلم را جمع آوری کرده ایم، امروز طرح هایي زیبا و واقع گرا از بهترین نقاش هاي داخلی و خارجی کـه در سبک سیاه قلم کار میکنند را میبینیم. این سبک یکی از پرطرفدارترین سبک ها در هنر ترسیم اسـت امروز همچنین اطلاعات کامل پایه درباره سبک سیاه قلم را نیز آورده ایم.
طراحی شکلی از هنر تجسمی «visual art» اسـت کـه هنرمند از ابزار هاي طراحی متفاوتی برای ایجاد طرح بر روی کاغذ، مقوا، شیشه، پلاستیک و… استفاده میکند. ابزار شامل مداد هاي گرافیکی «طراحی» خودکار، جوهر «مرکب » مداد رنگی، مداد شمعی، رنگ روغن، آبرنگ، زغال، گچ، پاستل، انواع متفاوتی از پاک کن ها، محو کن ها، قلم ها، قلم موها و… میشوند.
در قدیم از ترکیب زغال با پودر کربنات کلسیم موسوم بـه پودر مل «marble dust» کـه بـه اصطلاح بـه آن ” زغال مل ” میگفتند, با استفاده از قلم مو بر روی بوم جهت طراحی استفاده می شد. این شیوه از طراحی در بین شاگردان کمال الملک رواج داشته کـه امروزه نیز طرفداران بسیاری دارد.انواع زغال و کاربردهای آن در طراحی: زغال هایي کـه در طراحی استفاده میشوند در شکلهای مختلف وجود دارند. در مورد اول بـه شکل چوب هاي فشرده شده هستند: «compressed sticks»:این نمونه از زغال می توانند خیلی سخت باشند و رنگ خاکستری تولید کنند.
یا اینکـه بسیار نرم باشند کـه میتوان با آن مشکی خیلی تیره را ایجاد کرد. میزان چسب یا واکس استفاده شده در طول فرآیند تولید این نوع زغال ، روی سختی و نرمی آن تاثیر می گذارد. شدت سایه ها بـه وسیله فشار دست طراح تعیین میشود و ازآن میتوان برای طراحی هاي وسیع استفاده کرد.طراحی بطور کلی بـه چند دسته تقسیم بندی میشود کـه شامل طراحی فیگور«drawing figure» و، doodling، دست آزاد «free hand»، سایه پردازی «shading»، کاریکاتور «cartooning». همچنین متدهای مختلفی مانند: طراحی خطی «line drawing»، سایه پردازی «shading»،طراحی اولیه«sketch»، فرا واقعیت گرایی «surrealist» و… وجود دارند.
در بین تکنیک ها و متدها سیاه قلم «charcoal art» جایگاه ویژه اي در بین هنرمندان و طراحان دارد. سیاه قلم در فرهنگ پارسی معین بـه نوعی از نقاشی کـه در آن فقط از قلم و مرکب سیاه، ذغال یا مداد کار شده باشد و هیچ رنگ آمیزی نداشته باشد اطلاق میشود.
تاریخچه کاربرد نقاشی سیاه قلم در نگارگری ایران بسیار دیرینه اسـت وبا شروع نگارگری در سده هفتم هجری ،هم چون فنی از فنون نگارگری پیگیری شد. اما سیاه قلم بـه شکل خاص بـه استفاده از زغال یا مداد زغالی در کشیدن طرح و خصوصا طراحی چهره گفته میشوددر این بخش زیباترین طرح هاي نقاشی سیاه قلم را جمع آوری کرده ایم، امروز طرح هایي زیبا و واقع گرا از بهترین نقاش هاي داخلی و خارجی کـه در سبک سیاه قلم کار میکنند را میبینیم. این سبک یکی از پرطرفدارترین سبک ها در هنر ترسیم اسـت امروز همچنین اطلاعات کامل پایه درباره سبک سیاه قلم را نیز آورده ایم.
طراحی شکلی از هنر تجسمی «visual art» اسـت کـه هنرمند از ابزار هاي طراحی متفاوتی برای ایجاد طرح بر روی کاغذ، مقوا، شیشه، پلاستیک و… استفاده میکند. ابزار شامل مداد هاي گرافیکی «طراحی» خودکار، جوهر «مرکب » مداد رنگی، مداد شمعی، رنگ روغن، آبرنگ، زغال، گچ، پاستل، انواع متفاوتی از پاک کن ها، محو کن ها، قلم ها، قلم موها و… میشوند.
انواع زغال و کاربردهای آن در طراحی: زغال هایي کـه در طراحی استفاده میشوند در شکلهای مختلف وجود دارند. در مورد اول بـه شکل چوب هاي فشرده شده هستند: «compressed sticks»:این نمونه از زغال می توانند خیلی سخت باشند و رنگ خاکستری تولید کنند.
یا اینکـه بسیار نرم باشند کـه میتوان با آن مشکی خیلی تیره را ایجاد کرد. میزان چسب یا واکس استفاده شده در طول فرآیند تولید این نوع زغال ، روی سختی و نرمی آن تاثیر می گذارد. شدت سایه ها بـه وسیله فشار دست طراح تعیین میشود و ازآن میتوان برای طراحی هاي وسیع استفاده کرد.در قدیم از ترکیب زغال با پودر کربنات کلسیم موسوم بـه پودر مل «marble dust» کـه بـه اصطلاح بـه آن ” زغال مل ” میگفتند, با استفاده از قلم مو بر روی بوم جهت طراحی استفاده می شد. این شیوه از طراحی در بین شاگردان کمال الملک رواج داشته کـه امروزه نیز طرفداران بسیاری دارد.طراحی بطور کلی بـه چند دسته تقسیم بندی میشود کـه شامل طراحی فیگور«drawing figure» و، doodling، دست آزاد «free hand»، سایه پردازی «shading»، کاریکاتور «cartooning». همچنین متدهای مختلفی مانند: طراحی خطی «line drawing»، سایه پردازی «shading»،طراحی اولیه«sketch»، فرا واقعیت گرایی «surrealist» و… وجود دارند.
در بین تکنیک ها و متدها سیاه قلم «charcoal art» جایگاه ویژه اي در بین هنرمندان و طراحان دارد. سیاه قلم در فرهنگ پارسی معین بـه نوعی از نقاشی کـه در آن فقط از قلم و مرکب سیاه، ذغال یا مداد کار شده باشد و هیچ رنگ آمیزی نداشته باشد اطلاق میشود.
تاریخچه کاربرد نقاشی سیاه قلم در نگارگری ایران بسیار دیرینه اسـت وبا شروع نگارگری در سده هفتم هجری ،هم چون فنی از فنون نگارگری پیگیری شد. اما سیاه قلم بـه شکل خاص بـه استفاده از زغال یا مداد زغالی در کشیدن طرح و خصوصا طراحی چهره گفته میشودتخخخخخخ یتیم ناموس فکردی خیلی زرنگی فکر میکنی با التماس کردنت مادرط رحا میکنم کور خوندی مادرط از کس میگام خیخیخیخیخیخیخیخیخیی
میخام ننت جنده کنم خیخیخیهاشور زنی «hatching»: دراین متد، خطوط تیره نازک بطور متوالی بـه موازات یک دیگر قرار میگیرند. وقتی این متد با زغال انجام شود بسیار نرمتر و تیره تر بـه دست میآید.
سایش«Rubbing»: زغال با استفاده از یک تکه کاغذ بر روی سطح ساییده می شود اینکار تصویری از بافت سطح را ایجاد میکند. طراحی رئالیسم، هایپر رئالیسم، فوتورئالیسم و طراحی پایه از جمله زمینه هایي هستند کـه زغال در انها کاربرد فراوان دارند.
محو کردن «blending»: محو کردن برای ایجاد انتقال صیقلی بین نواحی تاریک تر و روشن تر طراحی, انجام میشود همچنین این روش میتواند سایه روشن «shadow effect» ایجاد کند. یک روش استفاده از انگشت برای ساییدن یا پخش کردن زغال بر روی کاغذ و دیگری استفاده از محو کن هاي کاغذی «paper blending stamps» کـه Toritillon نامیده میشوند.
پاک کن زنی«Lifting or Erasing»: پاک کن زنی اغلب با یک پاک کن خمیری انجام می شود این نوع پاک کن نرم و قابل انعطاف اسـت کـه میتوان هاشور زنی «hatching»: دراین متد، خطوط تیره نازک بطور متوالی بـه موازات یک دیگر قرار میگیرند. وقتی این متد با زغال انجام شود بسیار نرمتر و تیره تر بـه دست میآید.
سایش«Rubbing»: زغال با استفاده از یک تکه کاغذ بر روی سطح ساییده می شود اینکار تصویری از بافت سطح را ایجاد میکند. طراحی رئالیسم، هایپر رئالیسم، فوتورئالیسم و طراحی پایه از جمله زمینه هایي هستند کـه زغال در انها کاربرد فراوان دارند.
محو کردن «blending»: محو کردن برای ایجاد انتقال صیقلی بین نواحی تاریک تر و روشن تر طراحی, انجام میشود همچنین این روش میتواند سایه روشن «shadow effect» ایجاد کند. یک روش استفاده از انگشت برای ساییدن یا پخش کردن زغال بر روی کاغذ و دیگری استفاده از محو کن هاي کاغذی «paper blending stamps» کـه Toritillon نامیده میشوند.
پاک کن زنی«Lifting or Erasing»: پاک کن زنی اغلب با یک پاک کن خمیری انجام می شود این نوع پاک کن نرم و قابل انعطاف اسـت کـه میتوان آنرا بر حسب کار بـه شکل دلخواه درآورد و بافت هاي متنوع رابا آن ایجاد کرد. علاوه بر پاک کن خمیری, پاک کن فرچه دار و پاک کن اتودی نیز جهت پاک کن زنی برروی کار استفاده می شوند.
ودر آخر نیز: زغال طراحی نوعی ابزار هنری خشک اسـت کـه از مواد طبیعی ساخته شده اسـت. زغال اغلب توسط هنرمند «طراح» بخاطر ویژگی هاي متنوع آن مانند روانی، ایجاد بافت هاي متنوع، ترسیم خطوط خیلی روشن یا خیلی تیره، قابلیت پاک شوندگی راحت، ایجاد سایه روشن ها و سایه پردازی و…. مورد استفاده قرار میگیرد.
حالت دوم: زغال فشرده شده یا مداد زغالی«pressed charcoal»، این نوع از یک زغال فشرده شده در بین پوشش از چوب تشکیل شده اسـت، شبیه یک مداد طراحی اما با ویژگی زغال. از آنجا کـه این نوع زغال بـه اسانی قابل تیز شدن اسـت بنابر این ازآن میتوان برای طراحی هاي ظریف، دقیق، ایپررئال و فوتورئال استفاده کرد.
در حالت سوم: زغال بید یا زغال تاک «willow or vine charcoal»:این نوع زغال در واقع صورت زغال هاي بلند استوانه اي شکل از چوب درخت بید یا تاک هستند. زغال بید خیلی نرم اسـت میتواند خاکستری مخملی یا فاخته اي را ایجاد کند کـه یک بافت عالی در طراحی بـه دست میآید. این نوع زغال در طرح هاي اولیه و ترکیب هاي پایه اي نیز کاربرد دارد.
حالت سوم: پودر زغال«softer charcoal»، پودر زغال بسیار نرم اسـت و میتوان آن رابا استفاده از قلم مو روی کار استفاده کرد و انواع سایه پردازی ها را ایجاد نمود. پودر زغال در طراحی چهره و طرحهاي رئالیستی بسیار کاربرد دارد.
در مورد تکنیک هاي هنری نیز، کاغذ استفاده شده با ذغال می تواند خیلی باکیفیت باشد. بافت هاي زمخت یا زبر ممکن اسـت باعث شود کـه زغال بیشتر بـه کاغذ بچسبد. استفاده از کاغذ toned امکانات مختلفی را فراهم آورد مانند پاستل هاي روغنی سفید « طبق معمول با اسم کنته شناخته میشوند » میتوانند در ترکیب با ذغال برای ایجاد کنتراست استفاده شوند.